مرتب خواندن نهج البلاغه و توجه به آن خود بسیار موثر است به طوری که در آخر خطبه غرا ( ش.۸۳) آمده است در خبر است که چون خضرت علی(ع) این خطبه را خواند از دیده ها باران اشک بارید و دلها سرشار از بیم. حضرت علی(ع) روش بیان و الفاظی که به کاربرده اند همه موثر بوده است که این چنین اثر گذار بوده است اما برای تاثیر گزاردن به دیگران و آموزش دادن بهترین روش، روش هنری به صورت تئاتر و عکس و داستان بسیار تاثیر پذیر است و از نظر کاربردی در جامعه به خصوص روی دانش آموز بسیار اثر گذار است و این از نظر آموزشی است که بیشتر روش تخصصی است اما برای عموم مردم باید به هر شکلی که بهتر تفهیم شود انجام داد یعنی بیشتر مفهومی باشد اما به شکل ساده خطبه ی غرا ( خطبه ۸۳ نهج البلاغه) هم در بین عموم مردم و مردم عادی که آن جا نشسته بودند خوانده شد اما آنقدر تاثیر گذار بود که مردم همه به فریاد درآمده بودند و به جوش و خروش افتاند.
پاسخ توسط دکترسیدمحمد مهدی جعفری
سلام به همه اعضای کانون نهج البلاغه
سوالی رو از خدمتتون داشتم :
برخی کفته اند که حکومت در نظر علی(ع) بسیار ناچیز و بی ارزش بوده است , بهمین دلیل کلایه های حضرت زهرا و امیرالمومنین و تحمل ان همه مصائب و مشکلات به خاطر حکومت چهار روزه ی دنیا که شاید از اب بینی بز یا از بند کفش های کهنه کم ارزشتر است, نمیتواند باشد بلکه انها از غصب شدن حق بزرکتری کلایه داشتند و بخاطر حفظ ان, همه ی سختی و مصائب را تحمل کردند,
در مقابل عده ایی کفته اند که حکومت از جهتی برای حضرت بی ارزش بود و از جهتی دیکر بسیار برای وی اهمیت داشت کما اینکه در قران برای معرفی انسان کاهی او را ظلوما جهولا معرفی میکند و کاهی او را اشرف مخلوقات, لذا حکومت از جهتی برای وی خیلی با ارزش بود بهمین خاطر بخشی از مصائب و مشکلات و نزاع ها بر سر ان بوده است.
به نظر شما کدام عقیده صحیح میباشد؟
بدترین اتفاقی که در جریان سقیفه رویداد این بود که مقام امامت و مرجعیت حضرت امیرع در مرجعیت اصحاب استحاله شد یعنی مردم پس از پیامبر در امر دنیا و اخرتشان بجای اینکه فقط و فقط به علی ع مراجعه کنند به جمیع اصحاب مراجعه میکردند چرا که شیطان به ایشان اینطور القا کرده بود (اصحاب رسول خدا مانند ستاره هستند و بهرکدام که رجوع کنید هدایت میشود) ، انکسی که نقطه اتکا و مرجع دین و مرجع زندگی دنیایی و اخروی مردم پس از رسول الله بود علی بود منتها این مسئله، جایگاه اصحاب دیگر را زیر سوال میبرد، اصحابی که چشم دیدن علی را نداشتند بنابراین در جریان سقیفه این جایگاه ویژه حضرت امیر مورد هجمه قرار
گرفت و اصحاب سقیفه دقیقا همین جایگاه ویژه حضرت امیر را هدف قرار دادند و ان را در نظر مردم از بین بردند. اگر این جایگاه حضرت امیر پس از رسول الله در نظر مردم حفظ میشد چه حکومت در دست اهل بیت قرار میگرفت چه در دست دیگران فرقی نمیکرد مهم این بود که مقام امامت علی ع محترم شمرده میشود و او نقطه ی اتکاء مردم قرار میگرفت و در نهایت باعث هدایت و صلاح جامعه میشد. انچه در خطبه ی فدکیه مورد اعتراض حضرت زهراست همین مسئله است یعنی امامت انچه علی ع نسبت به گلایه مند است همین است . البته اصحاب سقیفه حکومت را غصب کرده بودند و مردم را به زور وادار به بیعت با ابابکر کرده بودند لذا خود این مسئله نیز جای اعتراض داشت لذا حضرات به این مسئله نیز معترض بودند منتها اعتراض حضرات در اینجا ناظر به عدم وجود دموکراسی ست و اعتراض انها به این بود که چرا رای مردم غصب شده است و حکومت ابابکر به زور بر مردم تحمیل شده.
چگونه می توان نهج البلاغه را کاربردی یاد گرفت؟ و در زندگی استفاده کرد و به طوری که در عملکرد تاثیر گذار باشد؟
مرتب خواندن نهج البلاغه و توجه به آن خود بسیار موثر است به طوری که در آخر خطبه غرا ( ش.۸۳) آمده است در خبر است که چون خضرت علی(ع) این خطبه را خواند از دیده ها باران اشک بارید و دلها سرشار از بیم. حضرت علی(ع) روش بیان و الفاظی که به کاربرده اند همه موثر بوده است که این چنین اثر گذار بوده است اما برای تاثیر گزاردن به دیگران و آموزش دادن بهترین روش، روش هنری به صورت تئاتر و عکس و داستان بسیار تاثیر پذیر است و از نظر کاربردی در جامعه به خصوص روی دانش آموز بسیار اثر گذار است و این از نظر آموزشی است که بیشتر روش تخصصی است اما برای عموم مردم باید به هر شکلی که بهتر تفهیم شود انجام داد یعنی بیشتر مفهومی باشد اما به شکل ساده خطبه ی غرا ( خطبه ۸۳ نهج البلاغه) هم در بین عموم مردم و مردم عادی که آن جا نشسته بودند خوانده شد اما آنقدر تاثیر گذار بود که مردم همه به فریاد درآمده بودند و به جوش و خروش افتاند.
پاسخ توسط دکترسیدمحمد مهدی جعفری
آیا خطبه ی بی الف و بی نقطه از امیر المومنین ( ع ) است؟
خطبه ی بی الف و بی نقطه هیچ کدام از امیر المومنین ( ع ) نیست چون در زمان حضرت علی ( ع) نه الف بود و نه نقطه .
پاسخ توسط دکترسیدمحمد مهدی جعفری
سلام به همه اعضای کانون نهج البلاغه
سوالی رو از خدمتتون داشتم :
برخی کفته اند که حکومت در نظر علی(ع) بسیار ناچیز و بی ارزش بوده است , بهمین دلیل کلایه های حضرت زهرا و امیرالمومنین و تحمل ان همه مصائب و مشکلات به خاطر حکومت چهار روزه ی دنیا که شاید از اب بینی بز یا از بند کفش های کهنه کم ارزشتر است, نمیتواند باشد بلکه انها از غصب شدن حق بزرکتری کلایه داشتند و بخاطر حفظ ان, همه ی سختی و مصائب را تحمل کردند,
در مقابل عده ایی کفته اند که حکومت از جهتی برای حضرت بی ارزش بود و از جهتی دیکر بسیار برای وی اهمیت داشت کما اینکه در قران برای معرفی انسان کاهی او را ظلوما جهولا معرفی میکند و کاهی او را اشرف مخلوقات, لذا حکومت از جهتی برای وی خیلی با ارزش بود بهمین خاطر بخشی از مصائب و مشکلات و نزاع ها بر سر ان بوده است.
به نظر شما کدام عقیده صحیح میباشد؟
بدترین اتفاقی که در جریان سقیفه رویداد این بود که مقام امامت و مرجعیت حضرت امیرع در مرجعیت اصحاب استحاله شد یعنی مردم پس از پیامبر در امر دنیا و اخرتشان بجای اینکه فقط و فقط به علی ع مراجعه کنند به جمیع اصحاب مراجعه میکردند چرا که شیطان به ایشان اینطور القا کرده بود (اصحاب رسول خدا مانند ستاره هستند و بهرکدام که رجوع کنید هدایت میشود) ، انکسی که نقطه اتکا و مرجع دین و مرجع زندگی دنیایی و اخروی مردم پس از رسول الله بود علی بود منتها این مسئله، جایگاه اصحاب دیگر را زیر سوال میبرد، اصحابی که چشم دیدن علی را نداشتند بنابراین در جریان سقیفه این جایگاه ویژه حضرت امیر مورد هجمه قرار
گرفت و اصحاب سقیفه دقیقا همین جایگاه ویژه حضرت امیر را هدف قرار دادند و ان را در نظر مردم از بین بردند. اگر این جایگاه حضرت امیر پس از رسول الله در نظر مردم حفظ میشد چه حکومت در دست اهل بیت قرار میگرفت چه در دست دیگران فرقی نمیکرد مهم این بود که مقام امامت علی ع محترم شمرده میشود و او نقطه ی اتکاء مردم قرار میگرفت و در نهایت باعث هدایت و صلاح جامعه میشد. انچه در خطبه ی فدکیه مورد اعتراض حضرت زهراست همین مسئله است یعنی امامت انچه علی ع نسبت به گلایه مند است همین است . البته اصحاب سقیفه حکومت را غصب کرده بودند و مردم را به زور وادار به بیعت با ابابکر کرده بودند لذا خود این مسئله نیز جای اعتراض داشت لذا حضرات به این مسئله نیز معترض بودند منتها اعتراض حضرات در اینجا ناظر به عدم وجود دموکراسی ست و اعتراض انها به این بود که چرا رای مردم غصب شده است و حکومت ابابکر به زور بر مردم تحمیل شده.